Digital Asset Management

Life Hacking Blog

Digital Asset Management

Situatieschets

De centrale vraag is waarom de informatie van het huidige administratieve systeem niet zodanig georganiseerd kan worden. Dat content, artwork of product informatie naar elk medium of kanaal op een eenvoudige manier ontsloten kan worden. De organisatie heeft om dit probleem op te lossen, vaak, de eigen administratieve software – of webshop leverancier omarmd. Dat klinkt logisch omdat alle relevante content portfolio makkelijk van de interne organisatie naar de juiste externe content management systeem of kanaal gepubliceerd kan worden. Daarbij is echter de vraag op welke wijze dat kan zonder dat het een complex, vaak onbeheerst, ICT-project wordt. Kort samengevat: is er voldoende informatie beschikbaar om een gedegen beslissingen ten aanzien van de informatievoorziening beter te regelen en misschien het belangrijkste “wat is de oorzaak achter de symptoombeschrijving?”

 

Aan welke oplossingen denkt u meteen?

Digital Asset Management, kortweg DAM is inmiddels een algemeen bekend systeem om content via kanalen en webshops aan te bieden en de operationele organisatie van de juiste versie informatie te voorzien. Maar wat houdt DAM precies in? En kan een DAM een betere brug slaan naar de juiste informatievoorziening, dan bijvoorbeeld een webshop? Of zijn er nog andere opties? Betere opties? Om een weloverwogen beslissing te nemen, zijn dit zinvolle vragen, die beantwoord dienen te worden.

 

Wat houdt een DAM in?

Digital Asset Management is nooit het doel, maar een middel om informatiestromen voor de interne en externe organisatie te reguleren en voorzien. Geen enkele DAM geeft direct toegevoegde waarde voor de organisatie, ondanks de handige tools die meegeleverd worden. Ook als een afdeling, businessunit of informatiedeskundige deze begrijpt en voordelen ziet in een toegepaste oplossing voor informatie communicatie. DAM is onderdeel van een organiserend systeem dat content communicatie en distributie regelt. De output van een DAM wordt daarbij zichtbaar in andere informatiesystemen. Bijvoorbeeld een webshop of afnemer of klant. Het voordeel van DAM is dat het complexe bedrijf processen voor informatiemanagement sterk vereenvoudigt. DAM reguleert, tot op zekere hoogte, de content informatiebehoefte van de organisatie en bevordert ketenregie van de organisatie. Voordat direct naar een DAM-oplossing gezocht wordt, dient de behoeftevraag, meestal vanuit een bestaand probleem, inzichtelijk gemaakt te worden.

Vraag naar het “DAM whitepaper” voor meer informatie. Mail naar info@kleiter.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.