Hoe een faillissement af te wenden met behulp van het World Economic Forum programma?

Life Hacking Blog

Hoe een faillissement af te wenden met behulp van het World Economic Forum programma?

In het afgelopen decennium zijn veel gerenommeerde grafische bedrijven in een faillissement terecht gekomen. Van de doorstartende bedrijven is, geschat, meer dan 70% opnieuw in problemen gekomen. Daarentegen is de omzet van de gefailleerde bedrijven rimpelloos opgegaan in de markt naar andere grafische bedrijven. In hoeverre had men deze teloorgang van de grafische industrie aan kunnen zien komen en hoe had deze teloorgang voorkomen kunnen worden? Als ik terugkijk in de geschiedenis van deze industrie, dan was in de afgelopen eeuw drukken een ambacht en vormden de grafische industrie en de uitgevers een belangrijk “gilde”. Dat gilde had een monopoliepositie. Eind jaren negentig kwam de opkomst van de procesmatige aanpak van de grafische industrie. Dit bevorderde de automatisatie en verbetering van productiesnelheid .De voornaamste drijfveer om zakelijk succes te meten. De werkgelegenheid kwam onder druk te staan. Het drukken wijzigde hiermee van specifiek naar generiek, met als gevolg dat er erosie ontstond op te leveren producten. Zodra de producten en diensten gerepliceerd konden worden, konden de grafisch bedrijven zich nauwelijks nog onderscheiden in de markt. Een even zo disruptieve ontwikkeling was de digitalisatie van kranten, magazines en ander drukwerk. De nieuwe generatie, de millenials, zijn opgegroeid met social media, iPads, e-readers, etc. en hebben nagenoeg niets met gedrukte media. Het hebben van kapitaalgoederen zoals drukpersen bracht uiteindelijk minder rendement op dan het statiegeld op lege kratten bier. Dit roept tot verandering van inrichting van de grafische bedrijven, hun producten en hun diensten. Want veel bedrijven – als gevolg van een krimpende markt maar wel voornoemd duur machinepark  – produceren tegen een te hoge kostprijs t.o.v. de verkoopprijs wat uiteindelijk tot stilstand leidt. Er is immers geen geld beschikbaar voor innovatie. En innovatie is nodig om de disruptieve markt, die vergelijkbaar is met de cd-industrie van jaren geleden, weer om te keren naar een winstgevende markt. Er moet sterk nagedacht worden over nieuwe toegevoegde waarden om onderscheidend te blijven of weer te worden. De RABO trend wijzer (Rabobank, 2011) gaf in 2011 duidelijk aan dat specialisatie en een hoger volwassenheid niveau van de organisatie evident is om te overleven en tot een nieuwe uitgangssituatie leidt van het grafische bedrijf. Dat laatste is misschien zelfs nog belangrijker. Maar kan de vraag beantwoord worden over de teloorgang van de grafische industrie? Het World Economic Forum (WEF, 2018), een jaarlijkse bijeenkomst waar 2500 mensen waaronder CEO’s van ’s werelds grootste en belangrijkste bedrijven, internationale politici, intellectuelen en journalisten bij elkaar komen, leverde voorheen voor mij abstract televisienieuws op waarbij de vorm van communicatie altijd de inhoud leek te overschaduwen. Toch publiceert het WEF op hun website (www.weforum.org) programma’s die duidelijk per vijf jaar opkomende en neergaande economieën voorspellen en waar opkomende landen en sectors gaan veranderen. Ik vermoed dat weinig grafische bedrijven deze bron aan informatie gebruiken bij het bepalen van hun strategie en tactische planning. Ik zou zeggen: grafische ondernemers, aan de slag met deze marktinformatie en werk weer naar een onderscheidende marktpositie toe.