Uitgevers en opdelen media waarde keten

Life Hacking Blog

Uitgevers en opdelen media waarde keten

Magazine uitgevers in Nederland zijn relatief laat begonnen met het opdelen van de content waarde keten. Het doel van het opdelen van een content waarde keten is om kosten te verlagen en terug te gaan naar de kern “uitgeven”. Titels afstoten is een methode en kan door geld verstrekkers opgelegd worden om de liquiditeit positie te verbeteren van de uitgever. Elke titel die afgestoten wordt heeft initieel een direct voordeel voor de aankopende partij en dat is dat de levens cyclus verlengd wordt van de titel omdat de indirecte kosten lager zijn en daardoor het exploitatie model van de titel direct rendeert.

De merk strategie heeft aandacht gekregen bij uitgevers en dit houdt verband met terug gaan naar de kern uitgeven. Content i.p.v. de media drager is de kern en bij het merk uitdragen hoort “community management” en “event management”. Het gedrag van de lezer is centraal komen te staan voor de uitgever als deze een merk benadering heeft. Menig media bureau is in staat om een uitgever een goede zet in die richting te geven.

Maar er zijn veel merken en hoe hou je de aandacht als veel bedrijven dezelfde strategie en tactiek hanteren. De tijd van de lezer of volgens het merk ” de consument” is beperkt en de aandacht houden van hen lukt niet alleen met goede inhoud van de content. Waarbij “goed” geïnterpreteerd moet worden met de aandacht houden van. De ervaring, herkenning en identiteit is een wezenlijk onderdeel van de aandacht houden van de consument.

Marketing en communicatie; het uitdragen van de identiteit is een vak. Het samengaan van content schrijven voor de lezers zou deze disciplines een wetenschap moeten worden. Dat past bij de merk strategie. Uitgevers zijn deze weg gezamelijk opgegaan.

De media waarde keten, onderdeel van de content keten, opdelen houdt in dat alles wat niet een kern activiteit is zoals Abonnementen beheer, media workflow, pagina opmaak, content databases kan bij derden ingekocht worden om kosten te verlagen. Het content kosten model wordt transparanter en is een inkoop proces geworden. Hierdoor kan de uitgever zich bezig houden met de kerntaak “uitgeven” en ontdekken hoe de wereld van merk uitdragen zich gedraagt en daarin valt veel te leren voor de uitgever.

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.